Mobilbranschen har alltid varit hårt konkurrensutsatt med operatörer som ständigt söker nya metoder. Länge handlade marknadsföringen om mobiltäckning och månadsavgift, därefter om bindningstider och numera om surfmängd.
Onödigt stora abonnemang är vanligt
Abonnemangsalternativen börjar bli färre och prisskillnaderna minskar mellan operatörerna. Just nu ligger kanske de största besparingarna i att anpassa surfmängden efter verkligt behov. Att få slut på surf är inte roligt men att ha för mycket surf kostar mycket pengar. Trenden ser dock ut att gå mot färre variationer i surfmängd och i en snar framtid gissar vi att de flesta abonnemang kommer att ha obegränsad surf. Vad marknadsföringen då fokuserar på vet vi inte men kanske är det kundsupport och mer användarvänliga adminsidor.
För ett bra tag framöver bedömer vi att det är fördelaktigt att titta över företagets flora av surfmängd och att anpassa surf efter behov.
Få koll på surfen
För att göra det enkelt att kontrollera företagets surfnyttjande har vi bett den leverantör som ingår bland våra medlemsförmåner att kostnadsfritt erbjuda en kontroll av surfmängd och faktisk förbrukning. I gengäld får ramavtalsleverantören Telness lämna ett erbjudande till medlemmar om förslag på eventuell anpassning av surf och eventuell besparing genom detta.
Vill du beställa denna kontroll gå till undersidan för Telness och fyll i formuläret.